ÇOCUK GELİŞİMİ  VE EĞİTİMİ ALANI

ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI

 

 

17.12.2012 9682

İçinde yaşadığımız yüzyılda ülkelerin çok daha iyi yetişmiş, donanımlı, mutlu, sevmeyi bilen, duyarlı, düşünebilen, karar verebilen, ülkesine sahip çıkabilen bireylere gereksinimleri vardır.İşte bu bireylerin yetiştirilmesinde anne babaları ve eğitimcileri önemli görevler beklemektedir.Bu görevleri yerine getirebilmek için öncelikle çocuklarımızı iyi tanımak gerekir.Çocuk Gelişimi ne demektir?Bir çocuk büyürken hangi aşamalardan geçmektedir?Eğitimde nelere dikkat etmelidir?Çocuğun gereksinimleri, duygu ve düşünceleri nelerdir?Çocuk dünyayı nasıl değerlendirmektedir?Çocuklarımızı yetiştirirken tüm bu bilgiler gerekli olacaktır.

Ülkemizde Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü çocuğun gelişimini anne karnından (0-18 yaş) başlayarak gelişim alanlarına göre ele alarak incelemektedir.0-18 yaş aralığı baskın olmak üzere birey tüm yönleriyle(dil, bilişsel, sosyal, duygusal, özbakımsal, psikomotor, fiziksel, ahlak, cinsel, ergenlik dönemi, ruhsal ve psikolojik gelişim açısından) ele alınmaktadır.

Her bebek birgün büyüyüp toplumun yapı taşlarından birini oluşturacaktır.Unutmayalım ki, hepimiz yaşama birer minik bebek olarak başladık.Tıpkı bizler gibi...

10-11-12.SINIFTA OKUTULAN DERSLERİN İÇERİKLERİ

GELİŞİM ALANLARI

Bireyin gelişimi, fiziksel, bilişsel, dil, psiko-motor, sosyal, duygusal, cinsel ve ahlak gelişimi ile ilgili bilgilerin verildiği, özellikle 0-5.5 yaş döneminde çocuğun bu gelişimleri nasıl yaşadığı, olması gereken standart ve bu gelişimleri ayrı ayrı desteklemek için her yaşta nasıl davranılması gerektiği ile çocuğa hangi araç gereçler sunulmalı, bunların örneklendirilerek ders işlenir.Derste öğrencilere araştırma ödevleri, verilir.Sunumlar yaptırılır.Uyarıcı panolar hazırlattırılır.

MÜZİK

Müzik etkinliği ve şarkı albümü ile ilgili bilgiler verilir. 0-5.5 yaş çocuklarına uygun müzik araçlarının yapımı öğrenilir.Çocuk şarkılarının, yaratıcı dansın, ses ve nefes açma çalışmalarının, ritm çalışmalarının, müzikli dramatizasyon gibi çalışmalar uygulamalarla desteklenerek işlenir.Müzik etkinlikleri albümleri öğrencilere hazırlattırılır.

ANNE VE ÇOCUK SAĞLIĞI

Anne-çocuk sağlığı, çocuk hastalıkları, aile planlaması ile ilgili bilgilerin verilerek, sağlıklı anne, sağlıklı baba, bunların genetiği, döllenme, doğum, alternetif döllenme çeşitleri, sağlıklı gebelik, sağlıklı doğum, çocuk doğduktan sonra yapılması gereken rutinler, çocuklarda görülen hastalıklar, belirti ve tedavi yolları ile aile planlaması yöntemleri, aile planlamasında kullanılan araç gereçlerin örnekleri gösterilerek ders işlenmektedir.

ÇOCUK RUH SAĞLIĞI

Eğitim kurumlarında çocuk ruh sağlığı, çocukları tanıma teknikleri, aile ve çocuk, okul ve çocuk, toplum ve çocuk, uyumsuz çocuklar ve savunma mekanizmaları ile ilgili bilgilerin verilerek, özellikle 0-5.5 yaşta ve ilkokul çağında çocuğun ruh sağlığının nasıl olduğu ve bunu aile, okul, öğretmen ve arkadaşlarının nasıl desteklemesi gerektiği işlenmektedir.Konuların uygunluğuna göre de derslerde dramalar yapılmaktadıır.Örneğin anne baba tutumları; otoriter, demokratik, sevgi dolu, fazla serbest gibi tutumlar, bu konular öğrencilere dağıtılır, kimi anne babayı, kimide çocukları oynar, böylece oynadıkları ruh hallerini daha iyi anlayarak konuyu daha iyi öğrenirler.Ayrıca bu derste bireysel ve grup  ödevleri verilir, bunlar sınıfta sunum şeklinde (resimlerle, slaytlarla vb.) de anlatılır.

MESLEKİ GELİŞİM

Bütün alanlarda ortak olup, öğrencinin yaşam boyu kullanabileceği ve mesleki gelişmesine yararlı olabilecek, üretken, bilim ve teknoloji üretimine yatkın, beceri düzeyi yüksek olarak yetiştirilmesi, iyi ilişkiler kurabilmesi, işe uyum sağlayabilmesi gibi genel bilgi ve becerilerin verildiği derstir.

ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİM KURUMLARINDA VE ÖZEL EĞİTİM İLKELERİ VE KURUMLARI

Erken çocukluk eğitimi ve özel eğitimin önemi, erken çocukluk eğitimi ve özel eğitim kurumları, kurumların özellikleri ve kurumlarda çalışan personel ve yeterlilikleriyle ilgili bilgi ve becerilerin öğrenimine yer verilir. Öğrencilere araştırma ödevleri verilerek örneğin; devlet ve özel anaokulları ile, engelli çocukların gittikleri okulların araştırılması, fotoğraflarının çekilmesi, personellerle konuşulara durumla ilgili bilgi sahibi olunması, sınıfta bunların sunumuna yer verilmesi şeklinde  ders işlenmektedir.

ÇOCUK BESLENMESİ

Çocuk beslenmesi, gebelikte, emziklilikte ve özel durumlarda beslenme ile ilgili bilgiler verilir.Her dönemde nasıl sağlıklı beslenilir, besin grupları nelerdir, neden, nekadar tüketilmelidir, gibi konular anlatılır.Öğrencilere bireysel ve grup ödevleri verilerek panolar hazırlattırılır ve sınıflarında sergilenir.Derste örnek menüler hazırlanır örneğin 1 günlük hamile menüsü, okul çocuğu menüsü, oyun çocuğu menüsü gibi.Bebeklerin yiyecekleri ve yapılış şekilleri ile ilgili de bilgiler verilir.Öğrencilerden kendi yaşantılarına ait örnek raporlar yazmaları istenir derste diğer öğrencilerle paylaşılır.

ERKEN ÇOCUKLUKTA PROGRAM VE İŞLETMELERDE GÖZLEM EĞİTİMİ

Erken çocukluk eğitimi, yıllık plan, günlük plan, serbest zaman etkinliği, Türkçe dil etkinliği, oyun etkinliği, müzik etkinliği, okuma yazmaya hazırlık çalışmaları, fen ve doğa etkinlikleri ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste öğrenci, öğretmen veya üniversiteyi okursa öğretmen yardımcılığına hazırlanır.Mesleğin içeriğini kavramaya ve bütününü görmeye başlar.Program dersinde, 0-5.5 yaş çocuğuna göre okul öncesi eğitim kurumlarında serbest zaman, müzik, oyun, Türkçe, okuma yazmaya hazırlık, fen ve matematik gibi derslerin nasıl verildiğini, bu derslerde hangi araç ve gerecin kullanıldığı, ile bu araçların nasıl yapıldığını öğrenir.İlk önce her ders teorik olarak anlatılır, sonra uygulamalar öğrencilerle yapılır, her biri tüm teorik kısımların uygulamasını yaparak öğrenir, her bir uygulamayı yaptıkça da örneğin Türkçe dersinde kullanılmak üzere televizyon şeridi yapıldı, bunu hazırladığı yaş grubuna gözlem eğitimine gittiği okul öncesi eğitim kurumunda uygular, oradaki anasınıfı  öğretmeninin de değerlendirmesini alır, sınıf içinde de bunu paylaşır ve genel değerlendirme yapılarak ders işlenir, bu derste öğrenci her öğrendiği modülün uygulamasını hem derste hem de gözleme gittiği okul öncesi eğitim kurumunda yapar.Böylece sene sonunda gelecek yıl yapacağı işletmelerde beceri eğitimine hazır olmuş olur.

 ERKEN ÇOCUKLUKTA OYUN

Oyun etkinlikleri ve oyun albümü oluşturmaya ilişkin etkinlik ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste okul öncesi  çocuğunun; bilişsel, dil, duygusal, sosyal, psikomotor, özbakım gibi tüm gelişim alanlarını  destekleyen, araç gereçli(cd, maske, başlık, kostüm vb.) oyunlar oynanır, bu oyunlardan öğrencilere oyun albümü hazırlattırılır.Bunlar gözleme giden öğrenciler tarafından kendi çocuk gruplarına uygulanır ve derstede yapılan uygulamanın artı ve eksisi konuşularak gerekli düzeltmeler yapılır.

OYUNCAK YAPIMI

Eğitici oyuncak, dolgu oyuncak ve kukla ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste öğrencilerle 0-5.5 yaş çocuklarına yönelik eğitici oyuncak çeşitleri planlanıp yapılır.Yine 0-5.5 yaş çocuklarına yönelik dolgu oyuncak ve kukla çeşitleri yapılır. Bunların yapılması için piyasa araştırma ödevleri öğrencilere verilir.Bu araştırmalar doğrultusunda kendi yaratıcılıklarını da ekleyerek bu çalışmaların uygulamaları yapılır.Bunlar gözleme giden öğrenciler tarafından kendi çocuk gruplarına uygulanır ve derstede yapılan uygulamanın artı ve eksisi konuşularak gerekli düzeltmeler yapılır.

ANİMASYON

Animasyon uygulamaları, yüz ve vücut boyama, çocuk kostüm ve aksesuarları ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste öğrencilerle okul öncesi çocuklarına uygun kostüm örneğin tavşan, arı, uğur böceği gibi bu kostümlere uygun başlık, aksesuar, yüz ve vücut boyama vb. çalışmalar yapılır.Bu yapılan kostüm, aksesuarlarla da sınıf içi animasyon, drama, oyun, dramatizasyon çalışmaları planlanıp uygulanır. Bunlar gözleme giden öğrenciler tarafından kendi çocuk gruplarına uygulanır ve derstede yapılan uygulamanın artı ve eksisi konuşularak gerekli düzeltmeler yapılır.

İŞLETMELERDE BECERİ EĞİTİMİ

İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriği, ağırlıklı olarak dala ait modüllerden oluşur.Tabi  bölgesel özellikler ve sektörün beklentileri de dikkate alınır.Bu derste her grubun bir koordinatör öğretmeni vardır.Yani öğrenciler bu koordinatörler vasıtasıyla işletmelere gönderilir.Orada 3 gün staj yaparlar.Yukarıda işlenen derslerde yapılan uygulamaları stajlarında 0-3, 3-5.5 yaş çocuklara göre uygun amaç kazanım ve gelişim alanlarını belirleyerek sene başında, önceki yıl program dersinde öğrendikleri yıllık planlarını yaparlar, bu plandan yararlanarak günlük planlarını yaparlar bu planları öğretmenleri her hafta öğrenci staja gitmeden derste kontrol eder gerekli düzenlemelerden sonra kendi çalıştığı yaş grubuna öğrenciler staj yerlerinde uygular.Bu günlük planda 0-5.5 yaş çocuğuna uygun etkinlik ve öğrenme süreçlerini içine alan  Serbest zaman, Türkçe, Müzik, Oyun, Drama, Alan gezileri, Fen ve Matematik, Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmaları gibi dersleri ve bu derslerde hangi gelişim alanının, hangi amaç ve kazanımlarının kazandırılacağını planlar. Gerekli araç gereçle stajına hergün hazırlık yapar, stajda da sınıf öğretmeninin fırsat verdiği zamanlarda planını uygular, planın ve uygulamanın değerlendirmesi sınıfın öğretmeni tarafından da yapılır, koordinatör öğretmen işletmeleri ziyaret ederek öğrencinin yaptığı çalışmaları kontrol eder staj dosyasına bakar, o ay içinde yapması gereken diğer görevlerinden proje ve deney gibi çalışmalarına bakar.Öğretmen işletmeye koordinatörlük günü giderek öğrenci stajını yaparken onu izler, notlar alır, anasınıfı öğretmeni ile konuşur ve öğrenci kendi okuluna geldiğinde karşılıklı paylaşım yapılır.Değerlendirme yapılarak bir sonraki haftaya hazırlanılır.

ÇOCUK BAKIMI

Çocuğun gelişimsel özellikleri, çocuğun sağlık ve güvenliği, çocuk ve ebeveynle sağlıklı iletişimin nasıl kurulacağını ve çocuğun gelişimlerini destekleyen etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerilerin verildiği derstir.Bu ders genellikle son sınıfta alınan bir derstir.Önceki yıllarda işlenen gelişim alanları, program, mesleki gelişim, iletişim, ilk yardım, çocuk hastalıkları gibi konuların küçük bir özeti şekline işlenir.Öğrencilere konulara göre araştırma ödevleri verilir, ya da sunumlar, demostrasyon ve beyin fırtınası gibi çalışmalar yaptırılır.

ÖZEL EĞİTİM

Özel eğitime muhtaç, görme engelliler, işitme engelliler, dil ve konuşma güçlüğü, bedensel, üstün zekâlı ve üstün yetenekliler, zihinsel engelliler, öğrenme güçlüğü, uyum güçlüğü gösterenler ve kaynaştırma eğitimi ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste staj yaptıklarında veya öğretmen ya da yardımcı öğretmen olduklarında kaynaştırmaya gelen öğrencilere nasıl  rehberlik edeceklerini öğrenirler.O engeldeki çocukların özelliklerini öğrenirler.Öğrencilere rehabilitasyon ya da özel eğitim merkezlerine giderek araştırma yapmaları ve izlenimlerini raporlaştıracakları ödevler verilir.Bu ödevlerin sınıf içinde sunumları yaptırılır.Öğrendiklerini staj yaptıkları yerde özel eğitim gerektiren  çocuklar varsa uygulamaya koymalarına rehberlik edilir.

DRAMA

Drama ve uygulaması ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste öğrencilerle bol bol drama çalışmaları yapılır.Bu çalışmaları yaparken de Animasyon dersinde öğrenilenlerden de faydalanılır.Uygulama esnasında kostüm, aksesuar, müzik, başlık, maske vb.donanımsal araç gereçler de kullanılır.

ÇOCUKLA İLETİŞİM

Çocukla iletişim kurma teknikleri ve çocukların çevreyle ilişkilerini yürütmeleri ile ilgili bilgilerin verildiği derstir.Bu derste öğrencilere örneğin sen dili, ben dili, aktif dinleme, pasif dinleme gibi çeşitli iletişim becerilerini kullanma  teknikleri öğretilir.Bunun için de öğrencilere uygun okuma kitapları  ya da okumaları gereken ''temel eserler'' gibi kitaplar önerilir.Okunan bu kitapların dersle bağlantılandırılması öğrencilerle birlikte yapılırarak iletişim becerileri geliştirilmeye çalışılır.

Okul Öncesi Eğitim (Erken Çocukluk Eğitimi):Doğumdan, ilkokulun başlangıcına kadar olan çocukluk yıllarını içine alan; bu yaş çocuklarının bireysel özelliklerine ve gelişimsel düzeylerine uygun, zengin uyarıcı çevre olanakları sağlayan; onların tüm gelişimlerini toplumun kültürel değerleri ve özellikleri doğrultusunda en iyi biçimde yönlendiren bir eğitim sürecidir.